Herpositionering voor dbieb
In de bibliotheek leen je geen letters maar ontdek je verhalen
Eind 2017 verhuisde de bibliotheek in Leeuwarden naar een nieuwe plek in de stad: de Blokhuispoort. Een goed moment om vooruit te kijken: want welke rol heeft de bibliotheek van nu? Ja, je kunt er nog steeds boeken lezen en lenen. Maar er is zoveel meer te doen: cursussen volgen, meedoen aan workshops en mini-festivals bezoeken. De bibliotheek was toe aan een herpositionering van haar merk. Weg van het eenzijdige, soms stoffige boekenimago en aantrekkelijker worden voor nieuwe en jonge bezoekers. Met een scherpe merkstrategie, een nieuwe naam en een frisse huisstijl, veranderde GH+O Bibliotheek Midden-Friesland van een boekenuitleen in een bron van ontdekkingen: dbieb.
De bibliotheek: van stof naar tof!
Bibliotheek Midden-Friesland was al volop in ontwikkeling. Van traditionele uitleenbieb, naar ontmoetingsplek waar je naast boeken lenen ook komt voor cursussen, mini-festivals en activiteiten. De verhuizing naar een andere plek in de stad was het moment om na te denken over de merkpositionering. GH+O werd gevraagd om een merkstrategie, nieuwe naam en een eigentijdse huisstijl te ontwikkelen die past bij de nieuwe functie en locatie van de bibliotheek. Van stof naar tof! Maar hoe laten we zien dat bibliotheek veel meer is dan een boekenuitleen? Zonder de positieve associaties bij het sterke 'bieb'-merk te verliezen?
Geen boeken lezen, maar ontdekkingen doen
We wilden mensen laten kennismaken met de bibliotheek van nu. Een plek waar het niet draait om zoveel mogelijk boeken uitlenen. Maar mensen zoveel mogelijk inspireren. Want mensen zijn van nature nieuwsgierig en geen mens is ooit ‘uitontdekt’. Op basis van onderzoek en verschillende gesprekken met bezoekers en biebmedewerkers stelden we een nieuwe naam voor: dbieb. Fris en ‘van nu’. Passend bij hoe bezoekers hun geliefde bibliotheek toch al noemen: de bieb. Een naam die verder bouwt op de reputatie van het sterke bibliotheekmerk, maar die tegelijkertijd uniek en eigen is.
In het merkmanifest vingen we het verhaal van de nieuwe bieb: bij dbieb zie je wat je nog niet zag. Vind je wat je nog niet vond. Weet je wat je nog niet wist. Bij dbieb blíjf je ontdekken. Op basis van dit manifest ontwierpen we een nieuwe huisstijl. Modern en toegankelijk in zijn eenvoud.
We ontwikkelden ook de lanceringscampagne bestaande uit outdoor, social, een huis-aan-huiskrant, advertenties in regionale media, en verschillende soorten drukwerk.