Provinsje Fryslân: een identiteit voor de toekomst
it bêste lân fan d’ierde moet met haar tijd mee
Na twintig jaar dezelfde huisstijl vond Provincie Fryslân het hoog tijd voor vernieuwing. De eerste stap was al gezet met een nieuwe koers: niet vóór, maar mét de mienskip werken. De volgende stap: een gerevitaliseerde identiteit. Voor ons was al gauw duidelijk dat de provincie daar niet het beste mee geholpen zou zijn. Om echt werk te maken van de toekomst was een compleet nieuw ontwerpconcept nodig.
Wat we deden
Een visuele identiteit van een orgaan als de Provincie over de kop halen, dat is allesbehalve een sinecure. Zeker niet als die revitalisatie moet voldoen aan een lange lijst essentiële eisen, door ons omgedoopt tot ‘maakmeetlat’.
Hoeder van de Friese taal en cultuur
Het ontwerpconcept zou niet kloppen zonder inspiratie uit Friese kenmerken zoals symboliek, volksaard, landschap, natuur en taal, met daarbij oog voor de unieke positie van de Provincie. De Provincie voert niet alleen beleid uit, maar draagt ook verantwoordelijkheid als hoeder van de Friese taal en cultuur. Daarmee bewaakt en benadrukt zij wat de provincie en haar inwoners bindt, onderscheidt en gevormd heeft. Een kansrijk gegeven, want het zorgt ook voor binding met de belangrijkste doelgroep. Hen betrokken we daarom actief bij het toetsen van het ontwerpconcept.
Zo is door middel van samen onderzoeken, aftasten en bevragen de huisstijl Lykwicht tot stand gekomen, Fries voor evenwicht. Een stijl die uitgaat van gelijkwaardigheid, Frysk DNA, flexibiliteit in je boodschap én herkenbaarheid. “Ja, dat is ús Provinsje.”
De ‘Provinsje’ anno nu
De identiteit is sterk in eenvoud, maar biedt tegelijkertijd mogelijkheden om te variëren, en geeft ruimte aan inhoud en eigenheid. De typografie is geïnspireerd op het symbool van Fryslân: het pompeblêd. Zo is het lettertype eigenzinnig en onderscheidend. Maar ook open en toegankelijk. Had het vroegere provincielogo ‘Provinsje Fryslân’ en ‘Provincie Fryslân’ onder elkaar staan, in de nieuwe versie hebben we het alleen over Provinsje Fryslân met het vertrouwde pompeblêd. Nog subtieler werd er met het ‘taal-watermerk’ naar het Fries verwezen, dat Friese woorden en zinnen altijd zichtbaar maakt. Ook met volledig tekstloos ontwerpen.
Eerlijk en ongekunsteld
Zeven visuele richtlijnen sluiten aan op de vele rollen die de provincie inneemt en zijn samen tot in de puntjes uitgewerkt in een brand manual waar de communicatieafdeling van Provinsje Fryslân nog jaren mee vooruit kan. De transitie van ‘werken vóór’ naar ‘werken mét’ vormt ook de basis van de vernieuwde beeldbank. We laten het alledaagse leven zien, met een focus op mensen en pas daarna de Friese locatie op de achtergrond. Altijd met twee of meer mensen in verbinding: door een gesprek, een samenwerking, blik of handeling. Zij zijn een weerspiegeling van de Friese bevolking. Gevangen in een eerlijk en ongekunsteld beeld dat de kijker in staat stelt Fryslân te zien zoals het is, met al zijn imperfecties en natuurlijke schoonheid.
DNA FRL
De gerevitaliseerde identiteit is inclusief, in zowel ontwerpgedachte als beeldstrategie. Vanuit digitaal denken ontworpen. Heeft de Friese taal als integraal onderdeel. Sluit naadloos aan op de organisatie en communicatievisie. De identiteit blijft herkenbaar en heeft nog steeds haar eigen kenmerkende DNA. Is gestoeld op relevante, kenmerkende elementen van de Fryske samenleving, identiteit en regio. En biedt oplossingen om in samenwerkingsverbanden of provinciale campagnes, gericht op specifieke doelen of doelgroepen, vanuit divers eigenaar- en afzenderschap te communiceren.
De nieuwe identiteit schittert in haar eenvoud, maar biedt tegelijkertijd mogelijkheden om te variëren. Verschillende richtlijnen, die de diverse rollen van de provincie weerspiegelen, zijn zorgvuldig uitgewerkt in een brand manual. Hiermee is de communicatieafdeling van Provinsje Fryslân voor de komende jaren uitstekend uitgerust. Klaar voor de toekomst. Ook voor de inwoners van Fryslân, die alle Provinsje-communicatie langzaam zullen zien veranderen. In alle gevallen hopen wij nog steeds dat zij allemaal denken: ‘Fryslân is ‘it bêste lân fan d’ierde’.