Verkiezingscampagne voor de Unie van Waterschappen
Hoe we mensen naar de stembus trokken, door onze unieke band met water zichtbaar te maken
Of je nu aan een sloot woont, ’s zomers graag in een plas plonst of wekelijks door de regen fietst: iedere Nederlander heeft wel íets met water. En dus ook met de waterschappen. Want zij bouwen niet alleen veilige dijken, maar zorgen er ook voor dat sloten niet buiten de oevers treden, afvalwater wordt schoongemaakt, vissen eenvoudig van plek naar plek kunnen zwemmen, en regenwater goed wordt weggevoerd. In de verkiezingscampagne 2019 maakten we onze unieke band met water zichtbaar én lieten we zien waar mensen op konden stemmen. Hiermee kwam het waterwerk opeens een stuk dichterbij. Uiteindelijk was de opkomst – hoewel natuurlijk niet alléén de verdienste van GH+O – de hoogste ooit.
Wat valt er nou precies te kiezen?
Veel Nederlanders weten niet precies wat de waterschappen doen. Laat staan welke partijen deelnemen aan de verkiezingen, en hoe die inhoudelijk van elkaar verschillen. Met de campagne wilden we mensen laten zien dat het werk van de waterschappen invloed heeft op het gewone, dagelijkse leven. En wat ze met hun stem konden bereiken. Want de waterschappen doen veel meer dan zorgen voor stevige dijken.
De basis van de campagne werd gevormd door herkenbare ‘watertypes’, zoals miezerfietsers, oeververtoevers, waterwoners, visfanaten, stormtrotseerders en plezierdobberaars. Elk type was gekoppeld aan een actueel landelijk of regionaal verkiezingsonderwerp waarover mensen konden stemmen: moet jouw waterschap investeren in duurzame zuiveringsinstallaties? Hoe belangrijk vind jij de planten en dieren in het water? In welke mate moet jouw waterschap klimaatverandering tegengaan? De landelijke campagne bestond uit een campagnewebsite, een pr- en influencercampagne, social, campagnevideo en fotografie. Daarnaast vulden de 21 waterschappen – vanuit het overkoepelende landelijke concept – verschillende regionale middelen in, van regionale tv en radio tot social posts.