Wij gebruiken cookies op deze site om jouw ervaring te verbeteren.

0001
Jouw score

Hoe hoger je score, hoe meer je ziet

Nieuwsgierige mensen worden beloond! Hoe meer je scrolt, klikt, kijkt en leest, hoe meer je ontgrendelt. Ga op avontuur en speel deze site helemaal uit.

Ambassadeursconferentie voor MinBuza

wze header

Hoe we het werk van Buitenlandse Zaken binnen lieten komen bij een groter publiek

Bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken werken verspreid over de wereld zo’n 150 ambassadeurs: de voelsprieten én spreekbuizen van ons land, die zich elke dag inzetten voor Nederlanders die in het buitenland reizen, werken, ondernemen of wonen. Voor het grote publiek zijn ze niet altijd even zichtbaar. Maar ééns per jaar komen ze allemaal samen tijdens een vijfdaagse conferentie in Den Haag. Waar ze niet alleen elkaar ontmoeten, maar ook spreken met ministers, kennisinstellingen, maatschappelijke organisaties en geïnteresseerde Nederlanders. Voor het ministerie is de conferentie hét moment om zichzelf te laten zien, en meer begrip te kweken voor het werk dat ze doen. GH+O werd gevraagd een communicatieconcept te ontwikkelen dat MinBuza een duidelijk, herkenbaar gezicht geeft: open, flexibel, daadkrachtig en kleurrijk. Met de ambassadeursconferentie 2020 als kick-off. Oja, die was wel al over 2 maanden.

we zijn er video
We zijn er. Voor Nederland, wereldwijd.

'Buitenlandse Zaken? Dat is toch dat ministerie dat dingen doet in het buitenland'. MinBuza bestaat uit bevlogen mensen die in dienst van Nederland werken aan belangrijke thema's. Maar wat ze precies doen, blijft vaak onzichtbaar. Tijd om daar verandering in te brengen. Daarvoor besloten we eerst te kijken naar hoe het ministerie al communiceert en ontdekten we de pay-off ‘Voor Nederland. Wereldwijd.’ Een mooie boodschap, maar nog vrij abstract. Wat betekent dit nou concreet? En wat betekent dit voor Nederland?

Hoe we onzichtbaar werk zichtbaar maakten
billboards

Wat nou als we de bestaande communicatie verrijken met tastbare, persoonlijke voorbeelden? Het ministerie is er voor vrede, veiligheid en stabiliteit. Voor Nederlanders in nood of voor ondernemers met internationale ambities. We zijn er voor hulp bij conflicten, om klimaatverandering en ongelijkheid tegen te gaan. Om gezondheidszorg en economische groei te bevorderen. We zijn er voor innovatie en eerlijke handel. We zijn er. Voor Nederland, wereldwijd. Het concept bood ruimte voor alle kanten van MinBuza: over waar we zijn, waarvóór we er zijn, wanneer we er zijn én voor wíe. Ook kreeg het ministerie hiermee een persoonlijk gezicht.

Herkenbaar label, frisse kleuren en warme, persoonlijke fotografie
wezijner logo
geel
Afbeelding
wze long 2

Van concept tot 'live' productie

Voor de ambassadeursconferentie maakten we álle middelen: van badges en banners, tot trotters en green graffiti. We kleedden de Fokker Terminal aan in stijl en toverden Rijnstraat 8 om tot een thuis voor alle ambassadeurs. Daarnaast ontwikkelden we alle videoconcepten voor Studio BZ, het (live) studioconcept dat diende als verbinder van alle content. Er werd ter plekke gefilmd én gemonteerd waardoor er de hele dag verdiepende en inspirerende content kon worden gestreamd. Daarnaast maakten we in hele korte tijd een aftermovie, met een voice-over van woordkunstenaar Young Mich Poetry, die de hele week aanwezig was op de conferentie. Op basis van gesprekken met aanwezigen schreef hij een gedicht en sprak de voice-over in. Speciaal voor al 'onze' ambassadeurs.

vkev3