NHL Stenden: waar originals samen grenzen verleggen
NHL Stenden is de meest grensverleggende hogeschool van Nederland. Dé claim die we kozen in het merkmanifest dat we voor hen ontwikkelden. Een plek waar studenten, docenten en onderzoekers worden uitgedaagd om grenzen te verleggen. Een mooie missie en een heldere belofte. Maar ook één die groots voelt als je ‘gewoon’ een studie zoekt. Grenzen verleggen; ga er maar aan staan als zeventienjarige.
Originals verleggen samen grenzen
Met het merkmanifest als basis mochten we aan de slag met de ontwikkeling van een nieuw merkconcept; de creatieve kapstok voor alle communicatie van NHL Stenden. Doel? Door potentiële studenten en collega’s herkend te worden als grensverleggende hogeschool. We kozen voor een inzicht en invalshoek die die positionering voor de belangrijkste doelgroep - studenten - iets kleiner maakt en dichterbij brengt, zonder ambitiekracht te verliezen. In plaats van te praten over het uiteindelijke resultaat (grenzen verleggen), hebben we het over de mensen en hun gedeeld DNA, dat maakt dat ze in staat zijn grenzen te verleggen. Niet alleen, maar samen. En wie zijn die mensen? Het zijn originals.
Geen na-apers, maar nadenkers
Originals zijn vol vertrouwen zichzelf. Het zijn geen na-apers, maar nadenkers. Geen blinde volgers, maar kritische vragenstellers. Leren en leven volgens het boekje? Originals schrijven liever hun eigen verhaal. Gaan hun eigen weg.
Op NHL Stenden ontmoeten originals elkaar. Bundelen ze hun unieke perspectieven, kennis en talenten. Voorbij hokjes, kaders en conventies komen ze op vernieuwende ideeën en doen ze verrassende ontdekkingen. Samen kunnen originals grenzen verleggen.
NHL Stenden is ‘Home of the originals’
Een concept dus dat gaat over de hogeschool-community. Met een duidelijke plek voor NHL Stenden als ‘home of the originals’. Zij moedigt studenten aan zélf na te denken en een eigen mening te vormen. Geeft ze de ruimte om eigen keuzes te maken, hun unieke talenten te ontwikkelen en hun eigen pad te bewandelen.
Vanuit het concept nodigen we studenten en medewerkers uit om een original te zijn. En partners vertellen we dat een samenwerking met originals grensverleggende ideeën en oplossingen oplevert
Diversiteit centraal in visuele identiteit
Het merkconcept was het vertrekpunt van een revitalisatie van de visuele identiteit van NHL Stenden. Met een hoofdrol voor the originals. Zij hebben hun eigen en - uiteraard - eigenzinnig font en worden in fotografie krachtig, stoer en vooral als helemaal zichzelf neergezet. Een uitgebreide set iconen benadrukt de diversiteit van de community. De iconen mogen zich binnen de kaders van de huisstijl vrij bewegen, kunnen op zichzelf staan, maar vaker nog gaan ze de verbinding met elkaar aan.
Met dit merkconcept en bijpassende visuele identiteit bewijst NHL Stenden zelf ook een ‘original’ te zijn. Door te kiezen voor een licht brutale identiteit en een verfrissend geluid in ‘hogescholenland’: haar eigen unieke geluid om precies te zijn.
Motion: David Gieling (David+Jim)
Fotografie: Ilse Iona Meinsma