Wij gebruiken cookies op deze site om jouw ervaring te verbeteren.

0001
Jouw score

Hoe hoger je score, hoe meer je ziet

Nieuwsgierige mensen worden beloond! Hoe meer je scrolt, klikt, kijkt en leest, hoe meer je ontgrendelt. Ga op avontuur en speel deze site helemaal uit.

Campagne waterschapsverkiezingen 2023

tvc waterschapsverkiezingen

Hoe we Nederlanders zover kregen om naar de stembus te gaan

Op 15 maart 2023 vonden de waterschapsverkiezingen plaats. De waterschappen vroegen ons een campagne te ontwikkelen om zoveel mogelijk Nederlanders naar de stembus te krijgen. Met een opkomstpercentage dat minstens dat van vier jaar eerder zou evenaren. We ontwikkelden een actuele, krachtige campagne die mensen laat voelen dat de toekomst van ons water ook hén aangaat en dat er echt iets te kiezen valt.

Afbeelding
online waterschapsverkiezingen
ws posters
posters 2

Dilemma’s dagen uit

De campagne had een duidelijk doel: meer mensen dan ooit interesseren voor de waterschapsverkiezingen. Met onze campagne sloten we aan bij de actualiteit en verleidden we mensen om de inhoud in te duiken. Steeds meer Nederlanders zijn zich ervan bewust dat klimaatverandering grote gevolgen heeft voor de toekomst van ons water. Maar ook als het om de oplossing van de stikstof- en huizencrisis gaat, spelen de waterschappen een belangrijke rol. Aan de hand van concrete dilemma’s lieten we mensen daarom nadenken over de gevolgen van extreem weer, de invloed van water op de inrichting van Nederland en de zorg voor schoon water. Moeten we hogere dijken bouwen of meer ruimte vrijhouden voor water? Moeten we vooraf investeren of achteraf repareren? Deze en andere dilemma’s kwamen in alle campagnemiddelen terug. Daarbij kozen we voor een eigentijdse en documentaire-achtige aanpak. Met echte beelden die lijken op ‘Hollandse tafereeltjes’ en zo min mogelijk in scene zijn gezet.

Explainer

De campagne bestond uit twee fasen die elkaar logisch opvolgen. In de thematische fase ‘warmden’ we Nederlanders op voor de waterschapsverkiezingen. Zo schetsten we de uitdagingen waar Nederland voor staat. In de activerende fase stonden de regionale en landelijke dilemma’s voorop. Weten wat er in je buurt speelt op waterschapsniveau maakt het waterwerk nog relevanter. Want stemmen doe je nou eenmaal om de hoek. Daarmee is de stap naar stemhulp, verkiezingssite en uiteindelijk stembus kleiner.

De campagne zat bomvol middelen en acties. Denk aan PR, online en social campagnes, outdoor, radiocommercials, explanimations, podcasts en social influencers. De waterschappen kregen een toolkit om zelf campagne te voeren in de eigen regio. Onder andere via TikTok en de serie ‘De Slimste Plens’ zetten we bovendien extra in op jongeren. Uit onderzoek blijkt namelijk dat wanneer zij voor het eerst gaan stemmen, de kans ook groter is dat ze dat blijven doen.

Een kleurrijke campagne, die mensen laat voelen dat er echt wat te kiezen valt.
mediaaandacht
slimste plens
Afbeelding
infographic waterschappen