Jongerencampagne die focust op wat er wél goed gaat
Omdat we best wat liever mogen zijn voor jonge mensen in coronatijd
Geen kroegen, geen dates, online lessen, online diploma-uitreikingen, geen sport, geen feestjes, geen festivals. Door de coronacrisis kan er meer niet, dan wel. En dat is voor jonge mensen lang niet altijd even makkelijk. Toch is het belangrijk dat iedereen zich zoveel mogelijk aan de regels houdt. De Gemeente Leiden en Leiden Marketing vroegen daarom GH+O en Kordaat om te helpen Leidse jongeren bewust te maken van het belang van de regels. We ontwikkelden de positieve campagne Lekker Bezig Leiden. Waarmee we Leidse jongeren (15 - 34 jaar) bedanken voor alles wat ze al wél goed doen. Want jong zijn tijdens een mondiale pandemie is al lastig genoeg.
Pittige tijd voor jonge mensen
Sinds de corona-uitbraak komen jongeren regelmatig negatief in het nieuws. Ze zouden zich niet (genoeg) aan de regels houden, ten koste van de rest van de maatschappij. Maar het is echt niet makkelijk om jong te zijn in een wereld waarin alles potdicht zit en steeds minder kan. En dat mag ook best eens gezegd worden. Tuurlijk, het klinkt tegenstrijdig: jongeren bedanken voor hun goede gedrag, terwijl het aantal besmettingen blijft stijgen. Maar als je mensen – jong of oud – wil motiveren om bepaald gedrag te vertonen, is het slim om hen eerst het gevoel te geven dat ze gezien worden, en dat te koppelen aan het gewenste gedrag.
Lekker bezig Leiden
In de campagne bedankten we verschillende Leidse jongeren voor hun goede gedrag. Hannah bijvoorbeeld, voor het alleen vieren van haar 21-diner. En Luuk, voor de online tinderdates die hij had vanuit zijn studentenkamer. Jongeren konden deze positieve boodschap tegenkomen op straat, op de website lekkerbezigleiden.nl en natuurlijk op hun socials. Daarnaast stonden verschillende Leidenaren model voor de ‘goede voorbeeldjes’: 3D-beeldjes op de Leidse plekken, waar jongeren zich op een of andere manier aan de regels hadden gehouden: van een mondkapje opdoen bij de bushalte, en 1,5 meter afstand houden in de winkelstraat, tot ollies maken zonder vrienden in het skatepark.
Zo blíjven we lekker bezig
Naast jongeren bedanken voor hun inzet, wilden we hen ook motiveren om lekker bezig te blíjven. Daarom deelden we via Instagram allerlei tips en lockdown-dilemma’s (‘hoe verras jij een jarige vriend op afstand?’) en organiseerden we leuke winacties: van escape-roompakketten tot een privéfeest in de lokale kroeg (zodra de horeca weer open mag). Als extra onderdeel van de campagne werd deleidseburcht.nl gelanceerd. Een digitaal platform waar jonge Leidenaren zich aan kunnen aanmelden voor coronaproof activiteiten, zoals pubquizen, kookworkshops, escaperooms, lezingen en concerten.