Lancering van een nieuw merk voor JMW
Waarom je soms juist moet kunnen twijfelen aan iets wat vast lijkt te liggen
Of je Joods bent of niet, dat bepaal je meestal niet zelf. Maar wat het betekent om Joods te zijn of te leven, is voor iedereen wat anders. Voor sommigen is het een allesomvattende levensovertuiging die zorgt voor houvast en zingeving. Voor anderen een rijke bron aan gewoontes en tradities. Of gewoonweg een gevoel van thuiskomen. Deze veelheid aan betekenissen is mooi. Maar het zorgt er ook voor dat veel Joodse én niet-Joodse mensen met vragen, twijfels en onzekerheden zitten.
Samen met Stichting Joods Maatschappelijk Welzijn (JMW) creëerden we daarom Freyda: een plek en een platform waar iedereen terecht kan voor inspiratie, gesprekken, verhalen, ideeën en workshops rondom allerlei Joodse levenskwesties.
Hoe spreken we de nieuwe generatie aan?
Direct na de Tweede Wereldoorlog werd JMW opgericht om de Joodse gemeenschap te helpen en te ondersteunen. Ook nu nog kennen veel Joodse mensen de stichting als sociale hulporganisatie. Maar JWM heeft veel meer te bieden. Juist ook voor jonge mensen, die vaak met allerlei levenskwesties rondlopen en nadenken over welke rol de Joodse identiteit speelt in hun leven, of dat van hun vrienden of partner. Alleen, hoe laten we die nieuwe generatie zien wat JMW te bieden heeft, zonder dat we de sterke band met de oudere generatie verliezen?
En we noemen haar: Freyda
We besloten JMW niet als geheel te herpositioneren, maar een nieuw merk te introduceren dat volledig gaat over wat het betekent om Joods te zijn en te leven. Een plek waar iedereen welkom is, en ruimte krijgt om vragen te stellen, dingen in twijfel te trekken en grenzen op te zoeken. Om zich uit te spreken zonder dat daar een oordeel op volgt. En van mening te verschillen zonder respect voor elkaar te verliezen. Dit werd Freyda. De betekenis? Het is een Hebreeuwse meisjesnaam die ‘plezier, tevredenheid en comfort’ betekent.
Het alledaagse Joodse leven
We ontwierpen een frisse huisstijl met een luchtige, open vormentaal om zo de openheid van het merk te onderstrepen. Zonder heftige symboliek, wel met subtiele Joodse verwijzingen. Bijvoorbeeld door te kiezen voor de kleuren blauw en wit. En een typografie die af en toe refereert aan het Hebreeuws schrift. Daarnaast ontwikkelden we een website waar alle belangrijke aspecten van Freyda een plek krijgen: mensen inspireren, met elkaar in contact brengen en alle ruimte voor vragen en ideeën. En we maakten een start met een nieuwe beeldbank, waarmee we een kijkje geven in het alledaagse leven van Joodse mensen. We tonen herkenbare elementen en tradities van de Joodse cultuur. Maar we laten vooral zien hoe mensen het ‘Joods-zijn’ op verschillende manieren integreren in hun leven.