Positionering van de Nederlandse startupsector voor RVO
Hoe we de Nederlandse mindset gebruikten om meer startups en scaleups aan trekken
De afgelopen jaren is de Nederlandse startupsector flink gegroeid. We behoren tot de 15 beste startupecosystemen ter wereld, en zijn de derde beste van Europa. Een sterke positie dus. Maar de competitie is fors. Daarom vroeg de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) GH+O om te helpen meer buitenlandse startups, scaleups, investeerders en (IT-)talent aan te trekken. Op basis van interviews met verschillende partijen uit het startupecosysteem ontwikkelden we een breed inzetbaar ‘merkconcept’. En positioneerden we Nederland als het beste startupecosysteem van Europa. Hoe? Door onze kenmerkende Dutch Spirit naar voren te schuiven als dé mentaliteit die nodig is om je startup of scaleup te laten floreren. En te laten zien dat talentvolle, ambitieuze mensen bij ons álle ruimte krijgen om de wereld te veranderen (en veroveren!).
De Nederlandse startup scene is booming. Toch weten buitenlandse startups, scaleups, investeerders en (IT-)talent ons land nog niet altijd te vinden. We moeten zichtbaarder worden en onszelf duidelijker positioneren. Maar hoe kunnen we de strijd aan met sterke innovatiehubs als Silicon Valley, New York, Berlijn, Londen en Stockholm? Wat maakt het ons startupklimaat zo uniek? GH+O sprak kenners van startuppartijen door heel het land, zoals StartupDelta (nu TechLeap), Rockstart, CIC Rotterdam, YES!Delft, Founded in Groningen en Startup Amsterdam. En we ontdekten dat er veel positiefs te melden is over het Nederlandse startup ecosysteem (denk aan onze handelsgeest, beheersing van de Engels taal, groot aantal top kennisinstellingen, en ook nog een lekker compact land). Maar we hebben iets wat nog veel belangrijker is: the Dutch Spirit. Een unieke mindset die ervoor zorgt dat iedereen de ruimte heeft om te communiceren, creëren, onderzoeken, groeien en leven als een succesvolle ondernemer.
Een flexibele campagne waarmee iedereen uit de voeten kan
Onze Dutch Spirit bestaat uit vijf ‘pilaren’: wij Nederlanders zeggen waar het op staat, houden van experimenteren, onderzoeken altijd álle mogelijke opties, werken graag en gemakkelijk samen én we genieten naast al dat innoveren en pionieren ook nog gewoon van het leven. Om dit zichtbaar te maken, creëerden we een visuele stijl die aansluit bij de dynamische startupsector, en een kleine Nederlandse knipoog geeft naar elementen van kunststroming De Stijl en Delfts Blauw. In een flexibele, positionerende campagne introduceerden we de unieke Nederlandse mentaliteit via krachtige, inspirerende statements over innovatie en ondernemerschap. Waar het kon, gebruikten we quotes van bekende Nederlandse innovatiehelden, zoals Boyan Slat, maar ook startupambassadeur Prins Constantijn. Omdat elk land vraagt om andere soort communicatie, en voor elke doelgroep iets anders relevant is, konden ambassades en startuppartijen zelf bepalen welke ‘pilaar’ ze wanneer wilden benadrukken.
Verder maakten we verschillende middelen, waaronder een compleet online magazine met verhalen en actuele cijfers over het Nederlandse startupecosysteem. Deze kon eenvoudig worden aangepast of uitgebreid voor specifieke doelgroepen en momenten. Daarnaast brachten we Dutch Spirit tot leven op internationale startupevents, zoals SXSW, Slush, Web Summit en CES.