Wij gebruiken cookies op deze site om jouw ervaring te verbeteren.

0001
Jouw score

Hoe hoger je score, hoe meer je ziet

Nieuwsgierige mensen worden beloond! Hoe meer je scrolt, klikt, kijkt en leest, hoe meer je ontgrendelt. Ga op avontuur en speel deze site helemaal uit.

Wervingscampagne voor ROC Friese Poort

ROC Friese Poort - Wervingscampagne - Geeske

Hoe we jongeren zover kregen zich te verdiepen in hun vervolgopleiding

ROC Friese Poort is een mbo-instelling in Friesland en Flevoland. Om precies te zijn in Leeuwarden, Drachten, Dokkum, Sneek, Emmeloord en Urk. Meer dan 15.000 studenten volgen hier opleidingen in 12 studierichtingen. Van visserij, IT en wegenbouw tot creatieve industrie, food en uiterlijke verzorging. Bij GH+O werden we gevraagd een wervingscampagne te ontwikkelen voor scholieren. Eentje die verder gaat dan de traditionele open-dagenparade. En die zó opvallend is, dat zelfs jonge mensen die hun studiekeuze het liefst zo lang mogelijk uitstellen, zich tóch gaan verdiepen in het aanbod. We ontwikkelden een stoere, positionerende campagne rondom de gedachte dat goed zijn in je werk om meer vraagt dan kennis. Want persoonlijke ontwikkeling, dat is óók een vak.

 

insta stories

Afbeelding
ROC Friese Poort - Wervingscampagne_ canvas

Fotografie: Jantina Talsma

ROC Friese poort vroeg ons een campagne te ontwikkelen om meer scholieren aan te trekken. En tegelijkertijd hun onderscheidende onderwijsaanpak te benadrukken. Positionering en werving in één dus. Best een uitdaging. ROC Friese poort onderscheidt zich met hun focus op ‘brede vorming’. Kortgezegd: ze leiden hun studenten niet alleen op als vakvrouw en -man, maar investeren ook in hun ontwikkeling als mens. Denk aan vaardigheden als jezelf leren kennen, van waarde zijn in de maatschappij, voor jezelf opkomen of leren communiceren met anderen. Hartstikke nuttig om te kunnen. Want hoe goed je ook bent in je vak, als jij niet lekker kan samenwerken met anderen of niet weet om te gaan met feedback, kom je niet ver. Maar ja, vertel dat maar eens aan een vmbo’er van 15 jaar. Die nog niet eens weet wat zij of hij überhaupt wil studeren. En die keuze ook het liefst vooruit blijven schuiven.

Niet alleen student, ook een mens

Persoonlijke ontwikkeling is ook een vak

We maakten een frisse campagne rondom de gedachte dat persoonlijke ontwikkeling óók een vak is. Want het gaat er straks niet alleen om of je goed kunnen lassen, ontwerpen of managen. Maar ook om wie je bent als persoon, en hoe je in het leven staat. In de eerste flight van de campagne zetten we vijf belangrijke persoonlijke skills centraal, zoals samenwerken, kritisch denken, probleemoplossend vermogen en zelfvertrouwen. In fotografie en video kozen we voor een stoere stijl: geen zoete scholieren die lachend en zwaaiend naar school gaan. Maar echte mensen. De fotografie is fris en opvallend. We laten jongeren zien hoe zelfverzekerd, vindingrijk en volwassen ze worden bij ROC Friese Poort. En door snelle edits en opvallende belichting krijg je het gevoel dat je erbij bent. De modellen waren allemaal ROC-studenten. En leuk detail: we werkten samen met fotografe Jantina Talsma, die zelf ooit afstudeerde aan ROC Friese Poort.

meningverschillen

insta stories

Groter bereik dan verwacht

De online campagne scoorde bovengemiddeld goed in bereik en CTR en leidde tot meer aanmeldingen dan verwacht voor de online open dagen. De campagne blijkt bovendien niet alleen jongeren aan te spreken, maar ook hun ouders. Die vaak een grote invloed hebben op het aanmeldproces. De komende tijd ontwikkelen we de campagne verder. Met nieuwe voorbeelden en meer prikkelende acties en middelen.